VYPALOVACÍ OBTISKY NA PORCELÁN A SKLO

Hlavní stránka / ČLÁNKY / VYPALOVACÍ OBTISKY NA PORCELÁN A SKLO

10.1.2012

VYPALOVACÍ OBTISKY NA PORCELÁN A SKLO

Zdobení porcelánových hrnků, šálků, talířů a jiného porcelánu nebo keramiky je známo již od první poloviny minulého století, kdy tato technika začala nahrazovat velmi pracnou a náročnou ruční malbu. Od té doby zaznamenal barvotisk nebo také obtisk značný rozvoj a dodnes zůstává spolu se sítotiskem jedním z nejrozšířenějších způsobů dekorace porcelánu.

Litografický způsob výroby obtisků. Nejstarší způsob vyroby obtisku vychází z umelecké litografie, kterou vynalezl na konci 18. století Alois Senefelder. Základním principem litografie je schopnost litografického kamene přijímat mastnou barvu na pokreslených místech a na ostatních místech ji zavlhka odpuzovat. Tak se na papír přenáší jen původní kresba.

Příprava kamene. Kámen — jemnozrnný uhličitan vápenatý — je třeba nejdříve sbrousit. Brousí se krouživým pohybem litinovou deskou nebo jiným litografickým kamenem. Na kamen navlhčený vodou se nasype rozdrcený písek skelný, porcelánový nebo není a uvedením vrc ni desky do pohybu se nejdříve brousí na hrubo. K vyhlazení se používá jemne pemzy. Broušeni se opakuje i před novým použitím kamene pro jinou kresbu — odstraní se jím z kamene stará mastná kresba s tenkou naleptanou vrstvou kamene. Po spláchnutí vodou a po vysušeni 1 z začít vlastní kresbu litografickou tuší nebo inkoustem, štětcem nebo perem. Při práci s křídou je třeba kámen nejdříve zdrsnit, neboť na hladkou plochu by křídla nepřilnula Zdrsnuje se na dokonale sbroušeném kameni prosátým skelným pískem, a to pomoci menšího litografického kamene.

Kresba. Vlastní kresbu lze naznačit tužkou nebo pauzou. Stíny a plochy se vyplňuji šrafo- váním nebo tečkováním. Křídou se kreslí lehce, aby nezatírala póry a zůstávala na vrchních zrnech kamene. U barevného dekoru se každá barva rozkresluje na samostatný kamen. Pro o je třeba kameny v rozích označit křížky, aby při soutisku barevné plochy správné navazovaly. Pokreslený kámen se konzervuje a chrání před prachem a poškozením vrstvičkou arabské klovatiny rozpuštěné ve vodě v poměru 1: 2. Proti zetlení se může přidat několik kapek kyse- linv karbolové. Po ukončení kresby se celá plocha kamene potře slabým roztokem arabské klovatiny s kyselinou dusičnou (kyselina dusičná s vodou v poměru 1:3 + 10% roztok arabské klovatiny). Tato směs tvoří leptadlo, jehož součást — kyselina metaarabinova chemicky působí na kámen. Okyselená místa kolem kresby nepřijímají mastnou barvu, pouze vodu. Na­proti tomu místa pokrytá kresbou tuší, inkoustem nebo křídou, které obsahují saze, vosk, mýdlo, mastix, kopál, lůj nebo parafín, přijímají barvu a přitom jejich mastná součást odpuzuje vodu. Při tisku přijme papír barvu jen z těch míst, kde je obraz. Roztok leptadla se nanaší několikrát po celé ploše kamene přetíráním houbou nebo vlasovým štetcem. Po naleptání se celý kámen řádně umyje vodou a terpentýnem. Tím je pripraven k tisku. Takto připravený kámen se přikryje tiskovým papírem, přes který se položí měkký papír a na něj lesklá lepenka. Připravený kámen se vloží do litografického lisu, kde projíždí vpřed a vzad pod tiskacím válcem. Neustálé vlhčení obstarává vlhčící zařízení soustavou plstěných válců. Barva se dodává z barevníkové nádržky několika roztíracími a nanášecími válci. Tam, kde se používá barev pudrových, nejdříve se papír potiskne fermežovým podkladem a ten se pak zapráší v pudrovacím stroji. Tisknout se začíná od nejtmavších barev do nej světlejších, pudrové barvy se tisknou nejdříve. Obvyklé pořadí tisku barev je: černá, tmavofialová, tmavonachová, střední nachová, karmín, tmavohnědá, světle hnědá, tmavočervená, tmavošedá, tmavozelená, tmavomodrá, světle červená, světle šedá, modrozelená, žlutohnědá, světle modrá, nach, fialová, pleťová, světle zelená a žlutá. Tiskový papír je opatřen vrstvou umožňující snímání obtisku. Tento nátěr obsahuje dextrm, gumový tragant, škrob, želatinu a glycerín. Po natisknutí barev motivu potiskuje se ještě ochrannou fermežovou vrstvou. Jako tiskového papíru se používá metapapíru, vyráběného Pražskými papírnami, a anglického obtiskového papíru Thermoflat.

Výroba obtisků ofsetovou technikou

U ofsetu, tzv. přenosného tisku, se obraz přenáší přímo z tiskové formy jako u litografie. Přenáší se nejdříve z této formy, kterou je zde bimetalická deska, na speciální pryžový válec a teprve odtud na papír.

Jednovrstvé a vícevrstvé desky

Při výrobě bimetalických desek se využívá poznatku, že různé kovy mají rozdílné chovaní k vodě a k tiskařské barvě. Existují kovy vodomilné a kovy vodu odpuzující, které naopak jsou schopny výborně přijímat barvu. Kromě desek ze dvou nebo tří kovů — bimetalických nebo trimetalických — existují desky z jediného kovu, a to zinkové nebo hliníkové; zinkové desky mají hrubší zrno, desky hliníkové mají zrno velmi jemné, které umožňuje při malé spotřebě vlhčící vody a malé spotřebě barvy sytý tisk.
Nejběžnější bimetalické desky jsou poměděné ocelové nerezavějící plechy nebo měděné plechy pochromované. V prvním případě přijímá vodu nerezavějící ocel a měd barvu, ve druhém případě přijímá vodu chrom a měd barvu. Bimetalických desek lze použít jen jednou, tedy jen pro jeden obraz; jejich výroba je značně drahá. K zlevnění se volí např. jako nosná deska zinek, na který se nanáší tenká vrstva chrómu a mědi galvanicky. Tak vzniká deska tri-metalická.

Příprava obrazu. Fotograficky zvětšenou předlohu přijme litograf, který pauzovací téch-nikou vyjme konturové linie všech barev potřebných k tisku. Způsoby k získání kontury jsou různé, např. přes fólii pokrytou želatinou, do které se obrysy vyrývají. Po získání kontur se plochy pokryjí barvou a jednotlivé výtažky barev se upraví fotografickou cestou na žádanou velikost. Rozmnožené výtažky vždy stejně barevných ploch se na filmovém materiálu rozmístí a připevní průhlednou lepicí páskou na fólii. Fólie se opatří soutiskovými značkami (křížky). Montáže se provádějí na speciálních stolech vybavených prosvěcovací deskou.
 
Přenášení kopírovací předlohy na tiskařské desky. Deska se v odstředivce pokryje vrstvou citlivou na světlo a usuší. Na ni se položí připravené pozitivy a kopíruje se. Obraz se vyvolává různými způsoby, např. proleptáním na netisknoucí nebo tisknoucí plochy (podle uložení kovů). U jednovrstvových desek se bud obraz, nebo netisknoucí místa mohou nanášet galvanicky. Po vyvolání obrazu se deska k dosažení co největší tiskařské kvality preparuje.
 
Příklad postupu přenášení obrazu na hliníkovou nebo zinkovou desku. Na omytou desku se v odstředivce (100 otáček za minutu) nanese citlivá vrstva. Na desku vloženou do pneumatického rámu se přiloží kopírovací předloha a osvětluje uhlíkovou lampou 4 až 6 minut ze vzdálenosti 120 cm. Po osvícení se obraz po určitou dobu vyvolává zvláštním roztokem. Pak se vývojka setře pryžovou stěrkou a nanese se dvakrát až třikrát čerstvá. Nakonec se deska dobře očistí stěrkou. Následuje zaleptání obrazu dalším zvláštním roztokem. Po zaleptání se deska očištěná lihem nalakuje kopírovacím lakem. Na lak se nanáší mastná černá barva. Vykartáčováním v mycí lázni se potom vymyjí z desky netisknoucí místa. Zůstává obraz vytvořený kopírovacím lakem, chráněný vrstvou barvy. Na konec se deska ke zvýšení smáčivosti preparuje zvláštním přípravkem. Tím je připravena k tisku.
 
Tisk. Tiskne se v ofsetových rotačních strojích. Tisková deska je napnuta na válec, který se vlhčí zvláštním zařízením. Potom přijímá barvu z jiného pryžového válce, kterému se barva dodává ze zásobníku soustavou menších roztíracích a nanášecích válečků. Po nanesení barvy se válec s deskou otočí a přenese obraz na další válec, který je potažen přetiskovou pryží. Odtud se obraz přenáší na papír. Střídavě se vlhčí a barví. Nakládání a vykládání papíru je samočinné. Archy se dále posunují do pudrovacích a sprašovacích strojů. Jestliže se obtiskové archy v tiskárně lakují, prokládají se voskovanými papíry, které zabraňují mechanickému poškození obtisků.
 
Lakováni obtisků. Ke zdobení je nutno obtisky připravit. Obtisky určené k pozitivnímu snímání jsou již z tiskárny opatřeny maskou pozitivního laku. Obtisky negativní chráněné proti oděru zvláštní fermežovou maskou je nutno lakovat v závodě. Lakovat je možno různými způsoby, např. širokým plochým štětcem, pomocí speciálních lakovacích válců nebo přes síto.

 

 

autor: mugs  |   sekce: ČLÁNKY   |   Tisk   |   Poslat článek známému

Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Napište nám

Jméno:
Příjmení*:
Email*:
Telefon:
Text vzkazu*:

antispam
Zadejte text z obrázku
* Takto označená pole je nutné vyplnit.

Sdílet na FacebookSdílet na Google+Sdílet na TwitterSdílet na LinkedInPoslat odkaz emailemVytisknout tuto stránku

RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2016

REKLAMNÍ HRNKY MUGS 2012 

Administraci zajišťuje redakční systém společnosti NETservis s.r.o.